ذکر ایام هفته

روز شنبه

شنبه شروع هفته                     خدا یادم نرفته

خالق این جهانه                      خدای آسمانه

ذکر لبم همینه                      یا رب العالمینه

 

روز یکشنبه

یکشنبه یادت باشه                خدا با بنده هاشه

بازم دلت رو شاد کن              بخشندگیشو یاد کن

بگو همین رو والسلام               یاذالجلال والاکرام

 

روز دوشنبه

بعد از روز یکشنبه                رسید روز دوشنبه

از ته دل می خونم                      خدای مهربونم

تو قلبای ما جاته                     یا قاضی الحاجاته

 

روز سه شنبه

سه شنبه هم یه روزه                   نذار دلت بسوزه

بازم خدا خدا کن                        نعمتاشو نگاه کن

بگو فقط تو همین                      یا ارحم الراحمین

 

روز چهارشنبه

توی تموم روزها                       مثل چهارشنبه ها

خدا رو میشه یاد کرد              شادی ها رو زیاد کرد

ذکر خدا معلومه                  یا حی و یا قیومه

 

روز پنج شنبه

هست ذکر پنج شنبه ها                شکوه و لطف خدا

لااله الا الله                            خدایی نیست جز الله

ملک الحق المبین                      لطف های او ر اببین

 

روز جمعه

جمعه ها با صلوات                تو می رسی به حاجات

دعا دعا ، دعا کن                        خدا رو تو صدا کن

خدا ظهور آقا                                 نزدیک تر بفرما

اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

 

تمریناتی جهت افزایش دقت و تمرکز دانش آموزان

1) از دانش‌آموز بخواهيد تصاوير ناقص را کامل کند.

2) به دانش‌آموز دو تصوير مشابه (که فقط در برخي جزييات با هم متفاوت هستند) نشان دهيد و از او بخواهيد تفاوت آن‌ها را بگويد.

3) از دانش‌آموز بخواهيد با استفاده از نقشه، محل‌هايي را که از او مي‌پرسيد، به شما نشان دهد.

4) از دانش‌آموز بخواهيد جملات ناقص را به دلخواه خود کامل کند. مثال: من ديروز ...  .

5) بريدن شکل‌هاي مختلف و چسباندن تصاوير توسّط دانش‌آموز

6) چند وسيله‌ به دانش‌آموز نشان دهيد؛ سپس از او بخواهيد تا چشمانش را ببندد و اشياء را لمس کند و نام اشياء را به شما بگويد.

7) افزايش دقّت و تمرکز با گوش دادن به صداهاي مختلف و یادداشت کرپن توسط شما

8) استفاده از مجموعه‌ي «بشنو و پيدا کن» جهت تقويت حافظه‌ي شنيداري، افزايش دقّت

9) استفاده از ميني بسکتبال، تقويت دقّت و هماهنگي چشم و دست

10) استفاده از «دارت»، جهت هماهنگي چشم و دست و دقّت

11) چند تصوير به دانش‌آموز نشان دهيد و سپس آن‌ها را پنهان کنيد و از دانش‌آموز بخواهيد به شما بگويد چه ديده است؟

12) کلماتي را از متن دروس تهيّه کرده و از دانش‌آموز بخواهيد براي آن‌ها تشديد و يا سرکِش و ... بگذارد.

13) متني را تهيّه کنيد و نقطه‌هاي کلمات آن را برداريد و از دانش‌آموز بخواهيد نقطه‌ها را بگذارد

14) از دانش‌آموز بخواهيد جملات در هم ريخته را مرتّب کند.

15) از دانش‌آموز بخواهيد کلماتي را که بيان مي‌کنيد، بعد از شما تکرار کند. مثال: خانه- ميز- لباس (مثال عددي: 6-8-9)

سپس کلمات را کم‌کم به 7 کلمه و يا 7 عدد برسانيد. (جهت تقويت دقّت و حافظه)

16) نوشتن صداهاي اوّل و يا آخر کلمات و جمله‌سازي با آن‌ها. مثال: آب صداي آخر آن (ب) است و دانش‌آموز ميبايستي مثلاً بنويسد (بار) و سپس با آن جمله بسازد.

17) چند تصوير را به‌صورت مرتّب روي ميز بچينيد و سپس از دانش‌آموز بخواهيد با دقّت به آن‌ها نگاه کند و چشمانش را ببندد؛ سپس جاي يک و يا دو تصوير را عوض کنيد تا دانش‌آموز به شما بگويد جاي کدام تصاوير عوض شده است.

18) از دانش‌آموز بخواهيد نام اشياء داخل منزل، نام مدير و معاون مدرسه، نام چند نفر از دوستان، آدرس و تلفن منزل، شماره تلفن همراه پدر دانش آموز، و ... را براي شما بنويسد.

19) تصويري را به دانش‌آموز نشان دهيد و سپس آن را پنهان کنيد. دانش‌آموز ميبايستي جزييات تصوير را براي شما بگويد.

20) کلماتي را به دانش‌آموز دهيد و از او بخواهيد حداقل 3 جمله براي آن بنويسد.

21) شمارش معکوس توسّط دانش‌آموزان و يا برعکس حرف زدن، مثل: اين زنگ علوم داريم = داريم علوم زنگ اين

22) زماني که تمرکز دارند، آن‌ها را تشويق کنيد.

23) چند جمله روي تابلو بنويسيد و يک کلمه‌ي اضافه هم در آن بنويسيد و از دانش‌آموز بخواهيد که کلمه‌ي اضافي را پيدا کنند؛ مانند: زنگ بعد روز رياضي داريم کلمه‌ي اضافي (روز) است.

24) خلاصه‌نويسي و تعريف مطلب و يا داستان توسّط دانش آموز

 

 

 

بسمه تعالی

نفرات برتر در آزمون علمی شماره ۲ کلاس ۱\۴

نفر اول : حنانه حسینعلی نو

نفر دوم :فاطمه حقی

نفر سوم : کوثر سلمانی

 
مطالعات اجتماعی – درس 6
 
منظور از شمال و جنوب چیست ؟
اگر در یک صبح آفتابی در حیاط مدرسه یا خانه طوری بایستیم که دست راست ما به طرف خورشید (مشرق) باشد و دست چپ ما به طرف مغرب ، روبروی ما شمال و پشت سرمان جنوب است.
 
کره زمین را تعریف کنید ؟ 
زمینی که ما روی آن زندگی می کنیم و شهرها و کشورها روی آن قرار دارند کره ی بسیار بزرگی است که به آن کره زمین می گویند
 
بالاترین نقطه روی کره زمین چه نام دارد؟ قطب شمال 
 
قطب جنوب را تعریف کنید ؟ به پایین ترین نقطه زمین که رو به روی قطب شمال قرار دارد ، قطب جنوب گفته می شود.
 
قطب نما چیست ؟ 
وسیله ای است که جهت قطب شمال و جنوب زمین را نشان می دهند و یک عقربه مغناطیسی (آهن ربایی ) دارد که نوک رنگی آن همیشه در جهت شمال قرار می گیرد.
 
جهت های اصلی را نام ببرید ؟ شمال ، جنوب ، شرق ، غرب 
 
جهت های فرعی را نام ببرید ؟ شمال شرقی ، شمال غربی ، جنوب شرقی ، جنوب غربی 
 
منظور از جهت های فرعی چیست ؟ یعنی مکان ها به طور دقیق در جهت های اصلی قرار نگرفته اند و ممکن است بین دو جهت اصلی شمال و جنوب یا شرق و غرب قرار بگیرند که به این جهت ها ، جهت های فرعی می گویند.
 
کدام جهت فرعی بین شمال و غرب قرار دارد؟ شمال غربی 
 
کدام جهت فرعی بین جنوب و شرق قرار دارد؟ جنوب شرقی 
 
 
 
 

بسمه تعالی

نفرات برتر در آزمون علمی شماره ۱ کلاس ۱\۴

نفر اول :حنانه حسینعلی نو

نفردوم:نرگس السادات صمدی

نفرات سوم:فاطمه حقی و پریا لک

 

مطالعات اجتماعی درس 5

1-شهر و روستا چه تفاوت هایی با هم دارند؟

شهر بسیار بزرگ تر از روستا است و علاوه بر خانه ، ادارات و کارخانه ها و... وجود دارد – سر و صدا در شهر زیاد است – اداره شهر به عهده شهرداری ها است

در روستا اکثر مردم یکدیگر را می شناسند و با هم فامیل هستند – جمعیت روستا از شهر کمتر است – آب و هوای پاکیزه ای دارد – روستا کوچکتر از شهر است – اداره روستا به عهده شورای اسلامی روستا است – شغل روستاییان کشاورزی ، باغداری و دامداری است .

2- زندگی روستایی و عشایر چه تفاوتی با هم دارند ؟

شغل اصلی روستاییان کشاورزی است و محصولات روستائیان محصولات کشاورزی و لبنی ، قالی بافی و گلیم بافی است و در خانه های خود کنار مزرعه زندگی می کنند

شغل اصلی عشایر دامداری است و برای چرخاندن دام ها کوچ می کنند و در چادر زندگی می کنند

3- شهرهای بزرگ چه شهرهایی هستند ؟ شهرهایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند و از امکانات بیشتری مانند دانشگاه ، سینما ، بیمارستان ، هتل و... برخوردار هستند.

4- استان چیست ؟

برای اداره ی بهتر کشورها را به قسمت های بزرگی تقسیم می کنند که به هریک از این قسمت ها استان می گویند.

5- مرکز استان چگونه شهری است ؟

معمولا بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر هر استان مرکز آن استان است که با انواع راه ها به شهرهای دور و نزدیک آن استان مربوط می شود.

6-استان های کنار دریای خزر را نام ببرید؟ گیلان ، مازندران ، گلستان

7- دریاهای ایران را نام ببرید؟ در شمال دریای خزر ، در جنوب دریای عمان و خلیج فارس

8- سه مورد از شهرهای پرجمعیت ایران را نام ببرید؟ اهواز ، تهران ، اصفهان

9- کار بیشتر روستائیان چیست ؟ کشاورزی و باغداری

10- بعضی از روستائیان علاوه بر کشاورزی به چه کاری مشغولند ؟ بعضی از روستائیان علاوه بر کشاورزی به دام پروری و تولید صنایع دستی مانند قالی بافی و جاجیم بافی مشغولند

11- روستائیان چگونه غذای خود و سایر مردم را فراهم می کنند ؟ با تولید محصولات کشاورزی

12- چرا بیشتر مردم روستا همدیگر را می شناسند و با هم خویشاوندند؟ روستا از شهر کوچکتر و کم جمعیت تر است به همین دلیل بیشتر مردم روستا همدیگر را می شناسند

13- اداره هر روستا به عهده کیست؟ شورای اسلامی روستا

14- مردم روستا خانه های خود را کجا می سازند؟ در کنار مزرعه و باغ ها می سازند و از هوای تمیز و سالم استفاده می کنند

15- در شهر چه فعالیتی انجام نمی شود؟ کشاورزی

16- بیشتر شهرنشینان کجا کار می کنند ؟ کارخانه ، مغازها و اداره ها و...

17- معمولا در مرکز شهر و خارج شهر چه قرار دارد؟

خارج شهر : کارخانه ها و کارگاهها

مرکز شهر : اداره ، فروشگاهها ، بیمارستانها و دانشگاه ها

18- شهرها نسبت به روستا چه ویژگی دارند ؟ بزرگتر و پرجمعیت تر از روستا هستند

19- اداره شهر ها به عهده کیست ؟ شهرداری

20- یکی از وظایف شهرداری ها چیست ؟ زیبا نگه داشتن شهر و حفظ پاکیزگی شهر

21- شغل اصلی عشایر چیست ؟ دام پروری

22- چرا عشایر کوچ می کنند؟ بر چرخاندن دام ها از جایی به جای دیگر کوچ می کنند

23- از ویژگی های عشایر توضیح دهید ؟

-شغل اصلی آن ها دام پروری است – برای چرخاندن دام ها از جایی به جای دیگر کوچ می کنند – در چادر زندگی می کنند – معمولا با هم خویشاوندند – گوشت ، لبنیات ، گلیم و جاجیم از محصولات عشایر است

24- از تولید عشایر مثال بزنید؟ گوشت ، لبنیات ، گلیم و جاجیم از محصولات عشایر است

25- مرکز استان ها حفظ شود .

مطالعات اجتماعی درس 4

1-نقشه چگونه تهیه می شود ؟

برای تهیه نقشه از عکس هوایی استفاده می شود . عکس هوایی از بالا با هواپیما می گیرند

2- از نقشه چه استفاده ای می شود و چه کمکی به ما می کند ؟

نقشه در پیدا کردن مکان ها به ما کمک می کند ، اگر هیچ وقت جایی نرفته باشیم یا راه را گم کرده باشیم با استفاده از نقشه می فهمیم که آن محل کجاست و چگونه و از چه راهی به آنجا برویم

3- نقشه در پیدا کردن مکان ها به ما کمک می کند

 

4- راهنمای نقشه کجا قرار دارد؟ در کنار هر نقشه راهنما وجود دارد

 

5- اگر نقشه راهنما نداشته باشد چه می شود ؟ نمی توانیم مکان های مختلف روی نقشه را تشخیص دهیم

 

6- راهنمای نقشه چه کمکی به ما می کند ؟

راهنمای نقشه ، معنای رنگ ها و علامت های روی نقشه را مشخص می کند و کوه ، جنگل ، دریا ، پل ، خیابان و چیزهای دیگر را روی نقشه نشان می دهد.

 

7- چگونه می توانیم نقشه را بخوانیم ؟ با استفاده از راهنمای نقشه

مطالعات اجتماعی درس 1

 

1-محله را تعریف کنید ؟

محله قسمتی از شهر یا روستا است که قسمتی از مردم در آن زندگی می کنند.

 

2- رفتار همسایه ها چگونه باید باشد ؟

همسایه ها باید از حال همدیگر با خبر باشند و به همدیگر کمک کنند

 

3- پیامبر ما حضرت محمد (ص) درباره همسایگان چه فرموده اند ؟

اگر می خواهید خدا و پیامبر ، شما را دوست داشته باشند امانت دار و راستگو باشید و با همسایگان خود به نیکی رفتار کنید

 

4-برای زندگی در یک محله یا آپارتمان چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

1-زمان استراحت سر و صدا نکنیم 2- در خانه صدای رادیو وتلویزیون را بلند نکنیم 3- ترقه بازی نکنیم 4- زباله ها را در ساعت معین و در جای مخصوص قرار دهیم 5- با صدای بلند خداحافظی نکنیم

 

5-در چه ساعتی زباله ها را بیرون بگذاریم ؟ 9 شب

 

6- چرا نباید ترقه بازی کرد ؟ چون هم خطرناک است و آسیب می رساند هم صدای آن همسایه ها را اذیت می کند

 

7- در چه کارهایی می توانیم با اهالی محل همکاری داشته باشیم ؟

نظافت ، زیباسازی ، کمک کردن به همسایه ها ، تشکیل نمایشگاه

 

8- دو نمونه از مزاحمت برای همسایه ها مثال بزنید؟

پارک کردن مقابل پارکینگ دیگران ، قرار دادن زباله ها در محلی غیر از سطل زباله

 

 

 

 


 

مطالعات اجتماعی درس 3

1-هدف دادن بعضی از خدمات در محله چیست؟  رفع نیازهای ساکنان محله است

2- امکاناتی چون تلفن عمومی ، خودپرداز بانک چه نیازی از مردم را برطرف می کند ؟

امکان دسترسی سریع ارتباطی و مالی را فراهم و آسان می کند

3- در هر محله نیازهای مردم چگونه تامین می شود ؟

کارهایی مانند نانوایی ، خیاطی ، خوار و بار فروشی ، عکاسی ، بانک ، گل فروشی ، اتوشویی و...

4- وسایل عمومی یعنی چه ؟

امکاناتی است که برای همه مردم ایجاد شده و برای همه مردم است مانند جایگاه منتظر ماندن اتوبوس ، بوستان ها و...

5-در هر محله مکان هایی برای تولید کالاها و دادن بعضی خدمات ایجاد شده است که هدف آن رفع نیازهای ساکنان محله است

6-شغل ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟  تولیدی ، خدماتی

7- چند نمونه شغل تولیدی و خدماتی نام ببرید؟

تولیدی : خیاطی ، نانوایی ، لبنیاتی و...

خدماتی : خشک شویی ، بانکها ، فروشگاه ها و...

8- امکانات هر محله به چه کسانی تعلق دارد؟  همه مردم

9- خرید عاقلانه یعنی چه ؟  خریدی که با فکر درست و مناسب با برنامه ریزی صورت گیرد.

10- درآمد یعنی چه ؟ درآمد پولی است که از راه کارکردن به دست می آید.

11- پس انداز یعنی چه ؟  یعنی از کل پولی که به دست می آوریم مقداری را کنار گذاشته و برای خود پس انداز کنیم

12- جدول بودجه بندی یعنی چه ؟ به جدولی می گویند که در آن درآمد ، هزینه ، پس انداز نشان داده می شود.

 

مطالعات اجتماعی درس 2

1-دانش آموزان با گردش در یک محله چه چیزهایی را مشاهده کردند؟

در این گردش ، دانش آموزان خانه های مردم ، مغازه ها ، دکه های روزنامه فروشی ، فضای سبز و بوستان کنار مدرسه و ساختمان هایی مثل اداره ها و بانک ها و مسجد را مشاهده کردند.

2-مردم برای چه به بوستان می روند ؟

برای استراحت و ورزش

 

3-با گذشت زمان چه تغییراتی در محله شما به وجود آمده است ؟

به جای گاو و اسب از ماشین استفاده شده است ، خانه ها وساختمان های جدید ساخته شده است ، فضای سبز یا کتابخانه یا ایستگاه اتوبوس در محله ساخته شده است .

 

4- مردم در مساجد چگونه نماز جماعت می خوانند ؟

مردم پشت سر امام جماعت در صف های منظم رو به قبله می ایستند امام جماعت جلوتر از همه در محراب قرار می گیرد.

5- برای تمیز نگه داشتن و مراقبت از بوستان محله خود چه باید بکنیم ؟

گل ها را نچینیم ، آشغال نریزیم ، روی چمن ها نرویم

6- یکی از محل های اجتماع مردم در محل کجاست ؟ مسجد

7- مردم در مسجد علاوه بر عبادت خدا چه می کنند ؟

با یکدیگر آشنا می شوند ، از حال هم خبر می گیرند ، برای حل مشکلات محله با یکدیگر مشورت می کنند

 

8- در مسجد چه مراسم هایی برگزار می شود ؟ مسجد محل برگزاری مراسمی چون دعا، عزاداری و جشن های مربوط به عیدهای مذهبی است .